Un descendant de Bédouins fixés à Emèse, en Syrie, passe pour le fils adultérin d'un empereur assassiné. Il sert passionnément le culte d'un aérolithe qui passe pour figurer le soleil : Elagabal. Il continuerait volontiers à danser devant l'idole…
Ce 4e fascicule de Mithriaca concerne un très curieux monument exhumé au XVIe siècle sur le site d'un Mithraeum qu'on localise tout près de l'église S. Maria in Domnica, non loin de S. Stefano Rotondo où un autre spelaeum fut mis au jour en 1973.
On ne saurait qu'applaudir à l'idée qu'a eue V. J. Walters de faire le point des découvertes mithriaques en Gaule romaine. Son projet reste dominé par le découpage administratif des « Roman provinces of Gaul ». Mais compte tenu de l'ensemble que ce…
Laurent Bricault has revolutionised Mithraic studies with the exhibition The Mystery of Mithras. Meet this professor in Toulouse for a fascinating look at the latest discoveries and what lies ahead.
Laurent Bricault révolutionne les études mithriaques avec l’exposition Le Mystère Mithra. Rencontre à Toulouse avec ce professeur pour une plongée fascinante dans les dernières découvertes sur ce culte invincible.
Over the last century or so, a great deal has been said about the god Mithras and his mysteries, which became known to the European world mainly through his Roman cultus during the Imperial Period.
Con motivo del descubrimiento de un mitreo en Mitra en Cabra, charlamos con uno de los referentes del mitraísmo, Jaime Alvar. Con él, repasamos los testimonios hasta hoy conocidos y las especificidades del culto mitraico en Hispania.
Tracing the links between the cult of Mithras and the Proud Boys’ quest for identity, power, and belonging. How ancient rituals and brotherhood ideals resurface in radical modern movements.
It is well known that Mithras was born from a rock. However, less has been written about the father of the solar god, and especially about how he conceived him.
The Mithraic relief from Baris, in present-day Turkey, shows what appears to be a proto-version of the Tauroctony, with a winged Mithras surrounded by two Victories.
The Mithraeum of the Seven Spheres (Sette Sfere) is of great importance for the understanding of the cult, because of its black-and-white mosaics depicting the planets, the zodiac and related elements.
What appears to be a representation of Mithras killing the bull appears in the 12th century frescoes of the Basilica dei Santi Quattro Coronati in Rome.
The City of Darkness unique fresco from the Mithraeum of Hawarte shows the tightest links between the western and eastern worship of Mithras in Roman Syria.